Hoe maak ik persoonlijke foto's?

Een medemens fotograferen is meer dan cheese roepen en op een knopje drukken. Op de verjaardag van een familielid kan je er mischien nog mee wegkomen, maar als je voor iemand professioneel aan het werk bent, wordt er net iets meer van je verwacht. Dit betekent niet dat je het onpersoonlijk hoeft te maken, integendeel. In deze blog deel ik mijn ervaring met Jeffrey, die ik heb gefotografeert voor zijn onderneming Knowledge of Power. Ter voorbereiding van het fotograferen ben ik me gaan verdiepen in Jeffrey zijn onderneming. Wat is zijn verhaal? Wat voor imago wil hij neerzetten met zijn bedrijf? Wat is een ijsbad, en een ademsessie? Hij maakte het vrij makkelijk voor mij. Hij had namelijk recent een podcast met Gerard Jasperse online gezet. Ook heb ik als een ware detective op zijn social media rond geneust wat voor stijl foto's hij zelf graag post. Dit klinkt allemaal als een hoop extra werk, je moet jezelf afvragen of het de investering waard is. Ik vind van wel, je mag best wat vragen voor fotografie, in ruil daarvoor word dan wel een bepaalde standaard van je verwacht. Deze voorbereiding draagt daar voor mij aan bij, en de klant zal dat ook merken.

Lees meer »

5 tips voor Macrofotografie

Macrofotografie, oftewel hele kleine dingen fotograferen van heel dichtbij, om vervolgens in het groot op foto tot leven te brengen. Macrofotografie is een leuke maar ook uitdagende manier van fotograferen. Het is ook erg beginnersvriendelijk. Je kan al met een redelijke instapcamera beginnen, en je hebt helemaal geen aparte macrolens hiervoor nodig. In deze blog hoop ik jou hierover enthousiast te maken, en deel ik wat tips om met macrofotografie van start te gaan.

Lees meer »

Zijn mijn klanten tevreden?

De klant is koning, zo luidt het gezegde. Als ondernemer snap je maar al te goed de betekenis van deze uitspraak, maar wat zijn eigenlijk zijn wensen? En hoe zorg je voor een gezonde balans? De klant mag dan koning zijn, maar als ondernemer ben je geen onderdanige dienaar. In deze korte blog deel ik hoe je de klant, maar ook jezelf tevreden kan houden. Een tevreden klant begint uiteraard, zoals in elk sociaal contact, met een goede eerste indruk. Als fotograaf moet ik natuurlijk met een gezonde dosis eigen belang benadrukken hoe goed professioneel beeldmateriaal daaraan bijdraagt ;)Maar naast een website en sociaal media met indrukwekkende foto's, is het kennen van jouw doelgroep cruciaal. Daarom vind ik het belangrijk om bij het eerste contact helder te krijgen wat precies de wensen zijn, en of ik de aangewezen persoon ben om die te vervullen. Ik zal niet zo snel een klant afwijzen, maar als ik zeker weet dat ik niet het gewenste resultaat kan leveren moet ik wel! Het doel is immers een tevreden klant. Als jij met de klant samen helder hebt wat je van elkaar kan verwachten, is dat een goede basis voor het echte werk.

Lees meer »