Zijn mijn klanten tevreden?

Gepubliceerd op 31 januari 2024 om 10:05

De eerste indruk

De klant is koning, zo luidt het gezegde. Als ondernemer snap je maar al te goed de betekenis van deze uitspraak, maar wat zijn eigenlijk zijn wensen? En hoe zorg je voor een gezonde balans? De klant mag dan koning zijn, maar als ondernemer ben je geen onderdanige dienaar. In deze korte blog deel ik hoe je de klant, maar ook jezelf tevreden kan houden.

Een tevreden klant begint uiteraard, zoals in elk sociaal contact, met een goede eerste indruk. Als fotograaf moet ik natuurlijk met een gezonde dosis eigen belang benadrukken hoe goed professioneel beeldmateriaal daaraan bijdraagt ;)
Maar naast een website en sociaal media met indrukwekkende foto's, is het kennen van jouw doelgroep cruciaal. Daarom vind ik het belangrijk om bij het eerste contact helder te krijgen wat precies de wensen zijn, en of ik de aangewezen persoon ben om die te vervullen. Ik zal niet zo snel een klant afwijzen, maar als ik zeker weet dat ik niet het gewenste resultaat kan leveren moet ik wel! Het doel is immers een tevreden klant. Als jij met de klant samen helder hebt wat je van elkaar kan verwachten, is dat een goede basis voor het echte werk.

Feedback van de klant

Dus, je hebt bepaald dat jij de klant koning kan maken, mooi.
Je komt netjes op tijd, je doet je werk goed, je blijft nog een kwartiertje extra om de puntes op de i te zetten. Zij blij, jij blij, iedereen blij: een grote mega blij. Maar wat nu? 1 ster op Google? De brutaliteit! Hoogverraad! Typisch voor een koning. Dit zal natuurlijk zelden plaats vinden. De meeste mensen deugen als we Rutger Bregman moeten geloven. Je hebt je werk goed gedaan,  toch komt niet iedere klant bij je terug, en dat zal je vast merken. Het kan zijn dat hier een persoonlijke reden voor is, waar je totaal niet van afweet, en dat is zonde. Mensen geven graag hun mening, maar vaak niet direct. Daar is een simpele en effectieve oplossing voor.

Mensen geven echt graag hun mening, om die te krijgen moet je er echter soms wel om vragen. Zeker als het iemand is die niet dichtbij je staat, zoals een klant. Hier zijn geen pijnlijk lange en ongemakkelijke telefoongesprekken voor nodig. Mr. Frank Visser hoeft echt niet langs te komen, het is veel eenvoudiger, de heilige graal is in ons handen dames en heren: het feedback formulier. Hieronder een voorbeeld van hoe die van mij eruit ziet, kopieer en plak het gerust, maar ik raad je aan de vragen aan te passen naar jouw eigen onderneming. Met jouw eigen feedback formulier geef je je klanten de kans om op basis van een paar open vragen, hun eerlijke mening te geven over hun ervaring met jou. Dit creëert vertrouwen onderling, en als jij de feedback meeneemt, zal de klant wellicht om die reden beslissen terug te komen, waar hij elders zijn mening voor zich had gehouden en stiekem was vreemd gegaan met de concurrentie!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.